Hrvatska Franck Grupa započela je proces preuzimanja tvornice za preradu kave u Posušju, zajedno s brendovima Branck Caffé i Dolce Caffe. Ova akvizicija dolazi nakon što je Franck preuzeo kontrolu nad svim prodajnim kanalima u Bosni i Hercegovini.
Iz kompanije ističu da je cilj preuzimanja jačanje lokalnih proizvodnih i logističkih kapaciteta, bolja povezanost s kupcima te povećanje fleksibilnosti i tržišne agilnosti. Planirano je da transakcija bude završena do kraja godine, a integracija brendova u Franckovu prodajnu i distribucijsku mrežu započet će već na jesen. Preseljenje proizvodnje iz Gruda u Posušje očekuje se do kraja drugog kvartala sljedeće godine.
Tržište kave u BiH
Tržište kave u BiH, unatoč inflaciji, i dalje je atraktivno domaćim i stranim proizvođačima. Domaći lider Vispak (AS Holding) poznat je po tradicionalnoj “Zlatnoj džezvi”, dok novi espresso i specialty proizvodi pokazuju rastuće preferencije mladih potrošača.
Na tržištu su prisutni i mali nezavisni pržioničari, među kojima su Ministry of Ćejf (Sarajevo), Fabrika Coffee (Banja Luka), Sevdah Caffe (Mostar) i Java Coffee. Strani proizvođači s lokalnom proizvodnjom uključuju Atlantic Grupu i Franck d.d., dok se ostali brendovi (Jacobs, Nescafé, Lavazza, illy, Segafredo Zanetti, Tchibo, Mokate) plasiraju putem uvoza.
Potrošnja i trgovina
Prema predviđanjima ReportLinkera, potrošnja kave u BiH do 2028. godine trebala bi doseći 24.000 tona, s umjerenim godišnjim rastom od 0,2 %. Globalno, BiH se u 2023. godini nalazi na 54. mjestu po potrošnji kave.
Budući da BiH ne proizvodi kavu, sav uvoz dolazi iz zemalja poput Brazila, Kolumbije, Vijetnama i Etiopije. Uvoz se dijeli na sirova zrna za prženje, prženu kavu spremnu za pakiranje te instant i specijalne proizvode, a najveći uvoznici su Vispak, Franck i distributeri s lokalnim prženjem.
Izvoz i uvoz
U 2023. BiH je izvezla 11,9 milijuna dolara kave, dok je uvoz dosegao 85 milijuna dolara. Glavna izvozna tržišta su Slovenija, SAD i Hrvatska, a najveći izvozni konkurent je Švicarska. Najbrže rastuće izvozno tržište u razdoblju 2022.–2023. bila je Slovenija, dok je izvoz u Saudijsku Arabiju gotovo potpuno zaustavljen.
foto: journal.hr