Među mnogim razornim, dugoročnim učincima covida-19, pandemija je zadala i nekoliko udaraca spriječivši mnogu djecu da razviju neovisnost i preuzmu više odgovornosti, kako navodi CNN.
Učenje na daljinu i karantena teško su ograničili fizičke slobode djece, ograničavajući brojne potencijalne samostalne aktivnosti izvan kuće. Postizanje neovisnosti puno je izazovnije kad se djeci ograniče situacije u kojima se moraju snaći bez roditelja.
Nadalje, mnogi od tih iscrpljenih i prestravljenih roditelja, koji su znali da bi trebali poticati djecu da sama vežu svoje cipele, sama pripremaju obroke, peru rublje ili prošetaju do trgovine kupiti mlijeko, borili su se pronaći vremena i prostora za ulaganje u podučavanje djece takvim zadacima i vještinama.
Danas, kad smo na početku nove, konačno relativno normalne školske godine, roditelji mogu imati više prilika i emocionalnog odmaka da pomognu djeci da postanu samostalnija.
Ključni dio zrelosti je naučiti kako donositi neovisne odluke i samostalno se snalaziti u izazovnim situacijama kada je to potrebno, rekla je Karen VanAusdal, viša direktorica prakse u Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning sa sjedištem u Chicagu. Podučavanje djeteta u vrtiću da pospremi igračke ili odloži svoj tanjur nakon jela možda je daleko od vrste neovisnosti koju će morati svladati u adolescenciji i odrasloj dobi, ali postoji povezanost u svemu tome. Djeca se uče vjerovati svojim instinktima i nositi se sa svojom svakodnevicom.
Učite djecu vještinama koje pomažu izgradnji odnosa s drugima
Učenje kako pripremiti ruksak za školu ili kako pripremiti jednostavan doručak osamostaljuje djecu, ali roditelji bi im trebali pomoći da uvide kako ih ti naizgled mali postupci povezuju s drugima, rekao je Maurice J. Elias, profesor psihologije na Sveučilištu Rutgers.
“Ljudska bića nisu po prirodi potpuno neovisna. To je i biološka i društvena istina”, rekao je. “Čeznemo i zahtijevamo privrženost drugim ljudima i institucijama – domu, školi, poslu, zajednici, vjeri – koje našim životima daju smisao i svrhu.”
Primirite se
Ne žurite nadoknaditi propušteno, kažu stručnjaci. Krećite se polako i poštujte djetetovo emocionalno stanje i njegovu praktičnu sposobnost. “Djeca su izgubila osjećaj samopouzdanja”, rekao je Elias. “Dopustite im da se okušaju u nečemu što im je lakše dostižno za početak, umjesto da ih odmah bacate u težak izazov.”
Korak unatrag
Odrasli bi trebali djeci dati prostora da istraže svoju neovisnost, rekla je VanAusdal. Ključno je da roditelji osiguraju prostor za potrebne pokušaje i pogreške. “Razmislite: ‘Evo dvije ili tri prilike u kojima mogu dopustiti svojoj djeci da preuzmu više odgovornosti'”, rekla je. “Da, bit će grešaka, ali na kraju će ići brže.”
n24.ba