Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH objavila je u utorak rezultate sudjelovanja BiH u velikom međunarodnom istraživanju ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study).
Učenici iz škola obuhvaćenih istraživanjem osvojili su 440 bodova, što je ispod ICLS prosjeka.
ICILS je međunarodno istraživanje koje procjenjuje računalnu i informacijsku pismenost učenikaosmih razreda osnovnog obrazovanja, s ciljem pružanja uvida u način pripreme učenika obrazovnih sustava različitih zemalja za izazove digitalnog svijeta i tržišta rada.
ICILS 2023 je treći ciklus IEA-inog istraživanja, a u Bosni i Hercegovini Agencija ga je provela po prvi put u razdoblju svibanj – lipanj 2023. godine, na uzorku od oko 1.900 učenika osmog razreda u 106 osnovnih škola.
Rezultati ICILS istraživanja za BiH pokazuju:
- Kako učenici BiH posjeduju samo osnovne CIL* vještine, s niskim postignućima, ispod ICILS 2023 prosjeka; (*CIL – Computer and Information Literacy)
- Kako unatoč velikoj uporabi IKT uređaja, nisu razvili potrebne vještine za efikasno korištenje digitalnih informacija, bilo kao korisnici ili kako njihovi potrošači;
- Kako ne posjeduju dovoljno vještina potrebnih za samostalno korištenje digitalnih informacija i donošenje procjena o njihovoj vjerodostojnosti, relevantnosti i korisnosti;
- Kako nastava u online režimu, za vrijeme pandemije COVID-19, kada je evidentno pojačana uporaba IKT uređaja, nije značajno doprinijela računalnim kompetencijama učenika;
- Kako su učenice pokazale više postignuće nego učenici;
- Kako postoji značajan digitalni jaz među učenicima, veoma izražen zbog socio-ekonomskih razlika, posebno između učenika s najvišim i najnižim postignućima;
- Kako učenici iz skupina višeg socijalno-ekonomskog statusa u BiH postižu znatno bolje rezultate u CIL-u u odnosu na učenike iz SES grupa nižeg statusa. Pouzdan internet, više računala kod kuće, stalna dostupnost računala… ključni su za postizanje boljih rezultata učenika u CIL-u.
Rezultati ICILS 2023 trebaju omogućiti obrazovnim sustavima naše zemlje bolje razumijevanje konteksta i ishoda obrazovanja u oblasti računalne i informacijske pismenosti.
Naglašavamo kako je, u današnjem digitalnom svijetu, efikasna uporaba digitalnih tehnologija od suštinskog značaja za aktivno sudjelovanje u obrazovanju, radu i društvu.
ICILS istražuje upravo znanja i vještine koje su potrebne učenicima kako bi uspješno funkcionirali u digitalnom okruženju koje se stalno mijenja. Nažalost, interes za rezultate većinom su pokazale škole sudionice istraživanja, za razliku od institucija nadležnih za provedbu obrazovnih politika na svim razinama vlasti, kao i onih s koordinirajućom ulogom.
Rezultati istraživanja ICILS 2023 bit će nova prilika za nadležne obrazovne vlasti u BiH da bez odlaganja poduzmu korake za unaprijeđenje kvalitete obrazovanja, priopćeno je iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.