N24VijestiBiHČović: HDZ će tražiti partnere koji su legitimni predstavnici druga dva naroda...

Lider HDZ-a i HNS-a

Čović: HDZ će tražiti partnere koji su legitimni predstavnici druga dva naroda da žurno napravimo vlast

PODIJELITE ČLANAK

Vlast na svim razinama u Bosni i Hercegovini gdje su prisutni predstavnici HDZ-a BiH i HNS-a neće ni teoretski biti moguće formirati bez njih, rekao je Dragan Čović, predsjednik Hrvatske demokratske zajednice BiH i Hrvatskog narodnog sabora, u intervjuu za Anadolu Agency (AA).

– Izbori su završili i pristojno je zahvaliti svima onima koji su izašli na izbore, kao i onima koji su ih organizirali. Oni su provedeni u jednom koliko-toliko demokratskom ambijentu, bez obzira što će se naći jako puno primjedbi, nedosljednosti, nepoštivanja pravila… Što se tiče HDZ-a BiH i stranaka HNS-a, koji su sa nama zajedno izašli na izbore, jako sam zadovoljan. Kada gledam te kockice kako su složene, rezultati su dosta dobri i takvi su da teoretski se ne mogu napraviti bilo kakve kalkulacije oko uspostave vlasti na bilo kojoj razini gdje nas ima kao predstavnika i naroda, ali i politike koju zastupamo, bez te politike, odnosno bez HDZ-a BiH i stranaka koji su bile s nama u paketu, ni teoretski – rekao je Čović.

Uvjeren je da nitko u BiH ne razmišlja na način da zaobiđe HDZ BiH u formiranju vlasti, jer, kako dodaje, to bi bilo gubljenje vremena.

– To su mogle biti kalkulacije pred izbore onih koji su imali različite vizije Bosne i Hercegovine od onoga što mi zastupamo. Čini mi se da ono što smo radili u kampanji vjerodostojno govori o onome što mi jesmo, kakvi smo, kako vidimo svoju domovinu Bosnu i Hercegovinu, kako vidimo njenu vanjsku politiku, reformske unutarnje procese… Tako da, kada sve to zbrojim, opet se nameće jedna ključna riječ – jako sam zadovoljan s onim što smo postigli na ovim izborima. Naše biračko tijelo je pozitivno reagiralo na naš način vođenja kampanje koja se vidno promijenila od kampanje u posljednjih četiri ili osam godina. I ono što je najvažnije, HDZ BiH zajedno s partnerima će tražiti partnere koji jesu legitimni predstavnici druga dva naroda, da pokušamo napraviti žurno vlast na svim razinama kako bi se uhvatili reformskih aktivnosti, jer kaskamo posljednje dvije, a možda i četiri godine proteklog mandata – naglasio je Čović.

Govorio je o tome tko će biti partneri HDZ-u BiH u formiranju vlasti u BiH.

– Prije svega onaj tko pobijedi u apsolutnom iznosu svih brojki i tih kockica koje se slažu, pošto su specifični izbori. Imamo županijsku razinu, entitetsku, državnu pa potom izvedenice kroz domove naroda, u odnosu na nametnute mjere visokog predstavnika za BiH. Onaj tko u svemu tome ima apsolutnu većinu, on je legitimni predstavnik jednog, drugog ili trećeg naroda, tko god da jeste. A, onda, prva obveza je razgovarati upravo s tim ljudima. Zbog toga mi nećemo žuriti. Mi ćemo tek krajem tjedna, u četvrtak, početi jedan pregovarački proces.

Kontakata je bilo jako puno, tih međusobnih čestitki, da u to sada ne ulazimo, različitih vizija, pogotovo iz tog, uvjetno rečeno, političkog Sarajeva koji vide nekakve dvije mogućnosti kako se mogu okupiti i imati dovoljno kvalitete u parlamentima, prije svega, mislim u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine BiH, odnosno na razini entiteta. A, slična situacija je i u RS-u. Čini mi se da je tamo nešto jasnija situacija kada su politike u pitanju, odnosno stranke. Pojedinci manje-više, da to ne komentiram. To će izaći vrlo brzo. Oko člana Predsjedništva u RS-u je završena stvar i vrlo jasno. Što se tiče predsjednika RS-a, mislim da je to, također, manje-više jasno. Sada, kada budemo u prilici razgovarati, to će biti paket vrlo jasnog četverogodišnjeg djelovanja – istaknuo je Čović.

Čović tvrdi kako se nikada više neće napraviti vlast kakva je bila uspostavljena prije četiri godine.

– Bilo je: idemo napraviti Vijeće ministara BiH i Vladu FBiH, pa je nismo ni napravili, kao ni u HNŽ, uopće, zbog tih odnosa kakvi jesu bili. A, nismo se obvezali provesti niti jedan proces. Kada smo došli do Mostarskog sporazuma i kada smo to potpisali znajući da ćemo to završiti godinu dana prije ovih izbora, onda je partner potpuno odustao ili taktički vodio pregovore da se ništa ne dogovorimo i da ostane status quo. Znači, to se više neće moći dogoditi. Mi imamo dvije krucijalne stvari. Kada je vanjski plan u pitanju to su euroatlanske integracije, dakle i euro i atlanske integracije i to mora naš partner znati za takvo nešto. Naravno, prvi korak gdje mi odlučujemo nešto to je EU, otvaranje kandidacijskog statusa. Obećano nam je i to sam izravno slušao od pet-šest ključnih predstavnika EU, da to možemo do kraja godine imati pod uvjetom da napravimo reformski iskorak.

Ključni reformski iskorak će biti Izborni zakon BiH, ali ne nametnuto nešto od Schmidta (visokog predstavnika u BiH, op. a.) ili nekoga drugoga. Mi to moramo uraditi. Znači, to moramo raditi u Parlamentarnoj skupštini BiH. Ako trebamo nešto promijeniti i u Ustavu BiH, mi to također trebamo uraditi. To će biti ograničene izmjene. Tada uz to ima smisla dodati još desetak reformskih aktivnosti koje nam onda apsolutno otvaraju vrata EU. Onda ste u jednom drugom statusu potpuno. Ako to uspijemo uraditi, to moramo raditi paralelno s izgradnjom vlasti – Vijeća ministara BiH, našeg predsjedavajućeg Vijeća ministara. Znači, za taj dio moramo imati vrlo jasnu slagalicu. Da nam se ne može dogoditi da nam prođu četiri godine mandata, kao protekle. Da imamo malo prometnih zakona, zakona koji nikoga nisu interesirali”, navodi Čović.

Dodaje i da je više zakona bilo u proceduri kroz različite klubove ili pojedince koji su ih predlagali u Parlamentarnoj skupštini BiH nego što ih je predlagalo Vijeće ministara BiH. Napominje i činjenicu da je Vijeće ministara BiH u proteklom mandatu 90 posto sjednica obavilo telefonom.

– Jasno je što mislim o takvom načinu rada. Zna se kako je usvojen proračun, tek nakon dvije godine i opet tako iznuđen. Te stvari se moraju riješiti u ovoj kalendarskoj fiskalnoj godini. I ako hoćemo imati Vijeće ministara BiH, onda ono mora do kraja ove godine riješiti te zaostatke i naravno usvojiti proračun za naredno razdoblje. Na sličan način razmišljam o Federaciji BiH i Vladi FBiH. Neki kažu da je nije bilo četiri godine. Ona je ostala u istom sastavu. Jer su u biti bili isti legitimni predstavnici, pa i iste parlamentarne većine. Nitko nam nije branio da mijenjamo. Jer, opet bi SDA dao predsjednika Vlade, HDZ BiH bi dao predsjednika FBiH, ministri bi ovi ili oni bili.

Ali, sada moramo vrlo jasno znati kako se nositi na toj razini s ekonomskim i socijalnim problemima koji tek dolaze. Naši stanovnici pomalo osjećaju ili vidno osjećaju probleme recesije i inflacije u Europi. Ali, tek ono što dolazi može nas vratiti na samo dno. A, to trebamo izbjeći. Zato treba izvršna vlast, i to izvršna vlast koja će raditi 24 sata. Ne kroz kojekakve sjednice i sazivanja telefonima i slično. Nego jednostavno da aktualni ministri koje ćemo izabrati mogu svakodnevno hodati po svijetu i tražiti rješenja i kroz jedno partnerstvo, a zaboraviti koja ga je stranka imenovala kada dođe u Vijeće ministara BiH, zaboraviti koja ga je stranka imenovala kada dođe u Vladu FBiH. Nego trebamo imati jednu Vladu, kao što je bilo koja druga vlada u našem okruženju, mislim na zapadne vlade, koja će donositi rješenja, zaštititi svoje građane od raznih udara bili oni plinski, energetski ili uopće cijene energije, cijene hrane ili što već može biti problem – stava je Čović.

Iznio je i stav o tome šta misli o izmjenama Izbornog zakona BiH koje je nametnuo visoki predstavnik Christian Schmidt u izbornoj noći, 2. listopada, te činjenici da je upitno kako će se popuniti Klub srpskog naroda u Domu naroda Parlamenta FBiH, zatim izabrati delegati ostalih iz svih županija, odnosno postoji li opasnost da mali dio županija izabere cijeli Dom naroda Parlamenta FBiH.

– To je problem sam po sebi. Međutim, kada sve zbrojim, visoki predstavnik Christian Schmidt je povukao potez za koji sam mu ja zahvalio kada smo razgovarali uoči nametanja tog rješenja u nedjelju, 2. listopada, negdje iza 19 sati. Rekao sam mu: što god ja mislio o tom rješenju – jer ga nisam vidio, bilo je to saznanje što je on meni mogao za sedam-osam minuta obrazložiti, što je uradio – vama hvala, jer se trudite nešto uraditi. To smo mi trebali uraditi. Rješenja su jednostavna. Sada mi možemo raspravljati je li trebalo dizati brojku sa 17 na 23, ima li ikakve racionalnosti za takvo nešto. Ali su to brojevi koji se pojavljuju u pregovorima u Neumu. To je upravo jedna populacija sarajevske politike tražila, da na taj način iznađemo rješenja da svaka županija daje bar jednog predstavnika. Sada, kada je dodao ostale, ja sam mu rekao, pa zašto umjesto ostalih niste napisali, svi oni koji se ne izjašnjavaju kao predstavnici konstitutivnih naroda tako da bude obveza nacionalnih manjina da budu zastupljene. Ovako, opet tu će biti spekulacija. Inače, klubovi naroda, Klub Bošnjaka, Klub Srba i ostalih je prije svega kalkulacija bošnjačke politike. I onda se pokušala ta kalkulacija prenijeti na Klub Hrvata. To je ona famozna trećina ili šest delegata. Vidjeli smo i kako se to sada radilo. Mislim da smo s te strane oslobodili se tog pritiska ovim nametnutim rješenjima bar kratkoročno – ističe Čović.

Bez obzira na navedene poteškoće, on je uvjeren da će vrlo brzo, dok budu dogovarali novu vlast, imati rješenja popunjavanju i formiranju domova naroda.

– Postoji realan problem Kluba Srba. Nismo ga mogli popuniti ni do sada na broju 17, a nekada smo dolazili i do polovice toga, a sada hoćemo na 23. To su stvari koje ćemo morati rješavati u hodu. Uvjeren sam da ćemo mi čitav Izborni zakon BiH promijeniti u koji će biti ugrađeno i Predsjedništvo BiH. To je moja jedina zamjerka visokom predstavniku. Rekao sam mu – je li moguće, Kristijane, da vi opet predlažete nešto, a da niste ugradili i člana Predsjedništva BiH. Je li moguće da ćete opet dozvoliti da Bošnjaci biraju dva člana Predsjedništva BiH? A, evo, mi smo kandidirali samo gospođu Krišto (Borjana, kandidatkinja HNS-a za člana Predsjedništva BiH na izborima 2. listopada, op.a.) da bi praktično pokazali – imamo jednog kandidata koji će dobiti broj glasova i, evo, sreća dobio je ono što smo mi očekivali. Ali, to nije fer, nije uredu. Jer, ako imamo hrvatskog člana Predsjedništva BiH, onda bi bilo logično da ga biraju dominantno predstavnici hrvatskog naroda. Naravno, isto mislim i za druga dva. Te stvari ćemo morati urediti. Ali, to moramo mi uraditi – ističe Čović.

Izborni zakon BiH se mijenja u Parlamentarnoj skupštini BiH, dodaje Čović, koji smatra kako je potrebno imati parlamentarnu većinu koja će u Zastupničkom domu PS BiH taj posao moći završiti do kraja ove godine.

– Morat ćemo imati ta partnerstva koja će jamčiti da bar za Izborni zakona BiH postoji natpolovična većina u klubu jednog, drugog i trećeg naroda. Na razini države to neće biti problem napraviti, znači u Domu naroda PS BiH. U Zastupničkom domu PS BiH trebat će imati većinu koja će jamčiti da ćemo mi do kraja godine taj posao završiti i da se više nikada tim pitanjem ne bavimo. Ostavit ćemo ga po strani. A, bavimo se ovim pitanjima pravne države, sigurnosti, ekonomije, socijalnog stanja, odnosno kako zaštititi ogroman broj ljudi koji su danas ovisni o nekoj pomoći djelovanjem države i naravno onih koji žele ubrzani europski put. To je to partnerstvo koje možemo iscrpiti iz legitimnog predstavljanja i koje ugraditi u međusobne ugovore koje ćemo ponuditi strancima.

Jer, ne mislim razgovarati s bilo kojim predstavnikom međunarodne zajednice, a da mu ne nudimo u startu program rada koji će vjerojatno biti 15-ak ili 20-ak točaka, koji će uz sebe vezati ova pitanja u detaljima. Ovo je samo ugrubo definirano. I onda možemo reći, evo, mi 2023. očekujemo da ćemo ova pitanja završiti. Tko nije spreman usvojiti proračun u FBiH i na razini BiH do kraja godine, što ću s njim sjediti. Hoćemo se opet dogovarati oko proračuna? To su stvari koje moraju biti najtransparentnije. I onda možemo štititi sve one grupacije koje trebamo zaštititi kroz proračun. To pogotovo što divljaju cijene, a inflacija i kod nas je prisutna. Iako smo mi zaštićeni u zavidnoj mjeri ‘stand by’ aranžmanom i ‘Currency Boardom’. Da toga nije, ovaj sustav bi davno u monetarnom i fiskalnom smislu nastradao. Ovako smo još na neki način zaštićeni. Sada tim procesom treba upravljati – poručuje Čović.

– Danas neki vjeruju da mogu napraviti građansku državu. Ja kažem da to nikada ne može biti klasična građanska država. Ja bih je želio, ali ne onako kako netko zamišlja. Jer, to može transformirati u unitarnu državu, može nastati bezbroj problema. Mi moramo naći jednu mjeru prostora kakvih imamo širom svijeta, posebno unutar EU, kako zaštititi kolektivna prava, manjinska prava, pa naravno i pojedinačna prava ako su ona negdje ugrožena na bilo koji način. Znači najviši europski, odnosno svjetski standardi civilizacije trebaju biti primijenjeni u smislu zaštite građanskih prava. To je neupitno. Ono što nam dodatno treba, to je ovih tri posto izračunatih ili koliko već jeste, ali tu negdje, kako zaštititi kolektivna prava. I tamo su potpuno nestali, a to je kako zaštititi prava manjina u BiH. Uopće ih nemamo. Mi ih nabrajamo. Govorimo o Sejdiću i Finciju kao predstavnicima određenih grupacija, odnosno židovske i romske zajednice…

Hajdemo naći bilo koju sredinu koja je zaštitila tu grupaciju ljudi, na bilo kojoj razini. I ovih koji se kunu u njih, recimo to je bošnjačka i sarajevska politika. Da čujemo gdje su stavili predstavnike židovske zajednice u izvršnu ili zakonodavnu vlast, od općine, grada, kantona, pa do države. To je samo alat za kojekakve trgovine, ali to mora biti formalno uređeno Ustavom. I da se to uraditi na praktičan način na različite modele. Mi smo ponudili deset različitih modela izbora članova Predsjedništva BiH. Izravnih i neizravnih. I svaki je uvažavao ili većina njih je potpuno uvažavala presude Europskog suda u Strazburu. Dakle, sve. Pošto je različita interpretacija, mi spominjemo Sejdića i Fincija, ali kada uzmemo i sve naknadne, pa i neke nove zahtjeve koje dolaze. Na njih treba reagirati. S vjerom da je ovo naša domovina, hajdemo je zaštititi, hajdemo zaštititi da ovdje žive tri konstitutivna naroda i svi drugi koji se tako ne izjašnjavaju – ističe Čović.

Na sreću ili nesreću, kako kaže Čović, na posljednjem popisu stanovništva prije devet godina, opet se više od 96 posto svih građana izjasnilo kao pripadnici tri konstitutivna naroda.

– Da se tada netko drugi izjasnio drugačije nego jeste, uredu. Ali, cilj je bio da broj Bošnjaka pređe 50 posto i to se našlo tu negdje. Ali, to je onda ukupna brojka. Ostalo je nešto više od tri posto svih drugih, a ostalih svega oko jedan posto. E, sada se mi igramo i kalkuliramo s ostalima. I onda će, da se vratimo na klubove naroda, to biti zloupotrebljeno. Kako ćemo u svakoj županiji u FBiH izabrati po jednog predstavnika ostalih. Tamo gdje su brojni Hrvati birat će ga Hrvati, tamo gdje su brojni Bošnjaci, birat će ga Bošnjaci. Kome to treba? Je li to samo reda radi zadovoljavanje nečega takvog.

Umjesto da ako smo već definirali, morali smo kazati jasno i precizirati to. Recimo, imamo Sabor Republike Hrvatske. Tamo se predstavnik romske zajednice bira unutar te zajednice i ima svog predstavnika u Saboru. Predstavnik bošnjačke zajednice bira unutar te zajednice i ima svog predstavnika, kao i svi drugi. Morali smo i ovdje kazati, ako imamo pet-šest grupacija nacionalnih manjina, a imamo ih od Albanaca, Roma, Židova… hajdemo im onda osigurati neka imaju svog predstavnika. Pa da bar nekada mogu u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH izaći pa kazati da štite prava svoje nacionalne manjine. Ovako, oni su dio kalkulacije brojnijih naroda i uglavnom služe njima za dizanje ruke, a dominantno smo ih izbjegli u zakonodavnoj i izvršnoj vlasti – smatra Čović.

Dao je i jasne smjernice što očekuje od buduće vlasti u BiH.

– Mnogi se late posla, pa budu financijski eksperti, stručnjaci, analitičari. Od većine njih se ograđujem u startu koristeći svoje iskustvo. Mi smo već danas u fazi da recesija ide ka tome da ovlada prostorom Europe, iako mislim da je to gotova stvar. U narednih godinu dana će se vrlo jasno kazati – imamo to ekonomsko zaostajanje, to je recesija na globalnoj razini. To prati inflacija dominantno. I to onakva kakvu nismo imali već odavno, koja dalje galopira. Ona se samo umnožava. Neki traže rješenja. Turska to radi posljednje dvije-tri godine, pa predsjednik nameće neke odluke oko kamata. Na sličan način će se nama to dogoditi ako u startu ne definiramo eksperte, stručno tijelo koje će biti na raspolaganju vladama, a to su dominanatno entitetske vlade i Vijeće ministara BiH da daju odgovore za sve.

Mi moramo svoje ljude zaštititi ekonomski s aspekta utjecaja energije na naš život, s aspekta utjecaja hrane na naš život. Što znači, moramo donijeti paket financijskih zakona. To su u osnovi svi porezni zakoni. Pa i ove akcize o kojima smo govorili u posljednje vrijeme, što su opet dodatni porezi na luksuzne robe bez obzira da li je to nafta ili nešto drugo što je luksuz, što imamo oko sebe. Ali, to ne može biti hir pojedinaca da bi bili u nekom populističkom zamahu, da se nekome dodvore. Pa neko nam kaže i u Parlamentarnu skupštinu BiH šalje prijedlog kako ćemo akcize na gorivo potpuno uništiti, odnosno svesti na nulu, ali da traje mjesec dana ili tri mjeseca. Ni posljednjem učeniku na nekom studiju ekonomije ne bi palo na pamet da nešto tako uradi. Kako provesti takvu mjeru – kaže Čović.

Pojasnio je i kako će surađivati s novoizabranim članom Predsjedništva BiH, koji je inače i predsjednik DF-a, Željkom Komšićem.

– DF i osoba koja je predvodi protekle četiri godine nije nikada bio u mogućnosti da se sa mnom sretne samo zbog toga što je uzurpirao pravo jednom narodu. I onda, što je najgore, čitavo vrijeme svog rada je to potencirao. Razumijem da ljudi drugačije vide odnose u BiH, drugačiju politiku. To bi poštivao. Poštujem ljude koji zagovaraju koncept građanske države, pa ćemo sjesti za sto pa ćemo vidjeti kako napraviti taj koncept. Ali, ako vam Ustav kaže da imate neke odnose, a vi ih pokušavate promijeniti, a govorite da poštujete Ustav, onda to baš jedno s drugim ne ide. U čemu je onda razlika između trećeg entiteta ili podjele države koju zagovara Dodik ili građanske države. Sve je to brutalna promjena Ustava BiH. Ustav se mora promijeniti dogovorom tri strane ili dvotrećinske većine u parlamentima, a isto dođe kada se to iskalkulira. Znači, teško dok postoje dva bošnjačka člana Predsjedništva BiH, odnosno da ću ja kao predstavnik hrvatske politike biti u prigodi i biti u mogućnosti razgovarati s pojedincima koji provode takvu politiku.

U nekom drugom odnosu moguće. Nemam ja protiv osobe ništa. Mene ne interesira neki Željko, neki Bakir, neki Nermin, neki Elmedin, sasvim je svejedno. Sa svima mogu biti kolega, uvjetno politički prijatelj, ali jedno je razgovarati civilizirano, jezikom koji neće nikoga povrijediti, a drugo je brinuti o BiH. Kada vi dođete u poziciju da vas netko strpa u vagone, a vi šutite oko toga, a to se događalo ne tako davno u izjavama pred zgradom OHR-a u središtu Sarajeva. Sada, neka mi netko kaže, u čemu je razlika između onih koji govore da Hrvate treba prebrojavati, stavljati u vagone i onih koji šute i sjede sa strane ili eventualno tiho aplaudiraju toj priči. Tu velike razlike nema i morat ćemo ozbiljno sjesti i to svoje stanje ozbiljno sagledati i političke mudrosti, jer ako ja griješim, hajdemo to pregledati, ali korektno, civilizirano, a ne nekom halabukom ili ne znam kakvim naoružanjem na koje tpoziva. Koje naoružanje, protiv koga ćete ga koristiti – pita Čović.

Naglasio jek kako je prošlo je vrijeme takvih politika, politika kakve su vrijedile 90-ih godina prošlog stoljeća i nikome nisu donijele ništa dobro.

PODIJELITE ČLANAK
spot_img

NAJNOVIJE

Pročitajte još