N24MagazinLifestyleKoji su simptomi post-COVID-a?

Lifestyle

Koji su simptomi post-COVID-a?

PODIJELITE ČLANAK

Hrvatski zavod za javno zdravstvo predstavio je vodič za pacijente pod nazivom “Povratak zdravlja i snage nakon COVID-19“, u kojemu su detaljno opisani simptomi i načini oporavka od najčešćih post-COVID simptoma kao što su bol u prsima, otežano disanje, suhi i neproduktivni kašalj, poremećaj pamćenja i spavanja, bolovi u mišićima i ispadanje kose.

Prema riječima ravnatelja HZJZ-a izv. prof. dr. sc. Krunoslava Capaka, u 2021. godini u primarnoj zdravstvenoj zaštiti zabilježeno je 12 tisuća dijagnosticiranih post-COVID slučajeva, a u 2022., u svega dva i pol mjeseca za koje imamo podatke, zabilježeno ih je dvostruko više, čak 24 tisuće slučajeva u primarnoj zdravstvenoj zaštiti.

Post-COVID stanje javlja se kod osoba s vjerojatnom ili potvrđenom zarazom SARS-CoV-2 u anamnezi, obično tri mjeseca od početka bolesti, sa simptomima koji traju najmanje dva mjeseca i ne mogu se objasniti alternativnom dijagnozom. Uobičajeni simptomi uključuju, među ostalim, umor, otežano disanje i kognitivnu disfunkciju te općenito utječu na svakodnevno funkcioniranje. Simptomi mogu započeti nakon prvotnog oporavka od akutne epizode COVID-19 ili održavati se od početka bolesti. Simptomi se također mogu mijenjati tijekom vremena ili se vratiti. Svakoj je osobi potrebno različito vrijeme za oporavak od COVID-19. Mnogi se ljudi osjećaju bolje za nekoliko dana ili tjedana, a većina će se potpuno oporaviti unutar 12 tjedana. No kod nekih ljudi simptomi mogu trajati dulje.

Autori vodiča su ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo izv. prof. dr. sc. Krunoslav Capak, prim. dr. med. i pomoćnica ravnatelja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo prim. dr. sc. Marija Bubaš.

Promjene rasploženja nakon bolesti

Vodič možete preuzeti na stranicama HZJZ-a, a mi smo iz njega izdvojili savjete uz koje si možete pomoći kod promjena raspoloženja.

DRŽITE SE RUTINE

Nužno je pokušati ustati u uobičajeno vrijeme i držati se rutine što je više moguće.

POSTAVITE OSTVARIVE CILJEVE

Može biti korisno sastaviti dnevni plan poslova u kojima uživate i koji će vam dati osjećaj postignuća.

OSTANITE POVEZANI S LJUDIMA KOJI SU VAM VAŽNI

Čak i ako se fizički ne možete sastati s prijateljima i obitelji, nemojte se povlačiti iz života. Razgovor s drugima može poboljšati raspoloženje.

PRAVILNO SE HRANITE

Nedostatak rutine također može utjecati na vašu prehranu. Pokušajte paziti na to da nastavite redovito jesti zdrave obroke.

NEMOJTE PITI PREVIŠE ALKOHOLA

Kada se ljudi osjećaju loše, katkad počnu piti više alkohola da bi se nosili s negativnim emocijama, no alkohol neće pomoći u rješavanju problema i samo može pogoršati raspoloženje.

BUDITE TJELESNO AKTIVNI

Tjelesna aktivnost nije važna samo za fizički oporavak, nego će pomoći i psihičkom oporavku i blagostanju. Postoje dokazi da tjelesna aktivnost može pomoći u podizanju raspoloženja. Ako neko vrijeme niste vježbali, počnite lagano hodati, makar u svojemu domu ili vrtu (ako imate vrt i okućnicu). Održavajte to u skladu sa svojim trenutačnim fizičkim ograničenjima i sposobnostima te savjetima koje ste dobili od zdravstvenih djelatnika.

“Zamagljeni mozak” – kognitivno oštećenje

Tijekom oporavka od COVID-19 mnogi pacijenti govore da se osjećaju kao da imaju “zamagljeni mozak”. To je pojam koji ljudi upotrebljavaju kako bi opisali probleme koje imaju s kognicijom ili razmišljanjem, a prate ih poteškoće s koncentracijom, pamćenjem, brzim razmišljanjem, planiranjem i rješavanjem problema. Neki ljudi opisuju to kao nemogućnost usredotočenja ili osjećaj nedostatka oštrine razmišljanja. Ti simptomi mogu biti teži ili trajati dulje ako postoje i druge smetnje kao što su problemi sa spavanjem, bolovi ili problemi s mentalnim zdravljem. Često se “zamagljeni mozak” pogoršava s umorom, što znači da, ako ste umorniji, još više osjećate da imate poteškoća s razmišljanjem. Mnogi čimbenici utječu na kogniciju. Upravljajući njima, kognicija se općenito poboljšava. Budući da su mnogi od tih čimbenika povezani, pozitivna promjena u jednom području može imati povoljan učinak u drugim područjima, što rezultira čak i velikim promjenama u općemu psihičkom zdravlju.

n24.ba

PODIJELITE ČLANAK

NAJNOVIJE

Pročitajte još