NAKON što je Vladimir Putin napao Ukrajinu, niz zapadnih kompanija bojkotirao je Rusiju, što je izazvalo potres u ekonomiji te zemlje te pogodilo influencere i male kompanije, ali i one velike.
Polina Che, osnivačica tvrtke koja se bavila izradom nakita od recikliranih materijala, zbog svega se sad bori za svoju egzistenciju.
“Gubimo novac svakog mjeseca. Nadamo se da će kompanije ponovno surađivati s nama kad se stvari smire, sada se sve čini jako nepravednim,” rekla je Che za Insider.
Tijekom proteklog desetljeća, brojni ruski influenceri i mala poduzeća oslanjali su se na prihode od suradnje sa zapadnim brendovima. U slučaju influencera to je bilo kroz sponzorirane postove na društvenim mrežama i organizaciju evenata.
Sad su ti zapadni brendovi prekinuli sve veze s Rusijom, nakon što je Vladimir Putin započeo napad na Ukrajinu.
Che tvrdi da je zarađivala i do 2000 dolara mjesečno kroz partnerstvo s Reebokom, a zarađivala je i od brendova poput Logitecha i Uniqla, no Insider nije mogao provjeriti te njene tvrdnje. Kako kaže, osim što je Reeboku bila model, izrađivala je reciklirane suvenire za evente brenda.
Budući da je Reebok prekinuo veze s Rusijom, Che je morala smanjiti broj zaposlenika s deset na tri kako bi se izborila s gubitkom prihoda.
Pad prihoda od 90 do 95 posto
Ruska zabrana Instagrama obrisala je pak vitalan marketinški alat. Che se u potpunosti oslanjala na Instagram kako bi reklamirala svoj posao. Nakon 14. ožujka Instagrama više nije bilo. Dio Rusa nastavlja koristiti Instagram putem virtualnih privatnih mreža ili VPN-ova koji omogućuju pristup blokiranim stranicama.
Che je za Insider rekla da se preselila iz Rusije u Gruziju dijelom i kako bi ponovno dobila pristup Instagram profilu svoje tvrtke. Time ipak nije riješila problem, jer ne može platiti reklame na toj platformi čak ni iz Gruzije, jer je vlasnik Instagrama Meta pauzirala oglašavanje u Rusiji.
Buliaš Todaeva osnivačica je Zerowaste Laba, tvrtke koja proizvodi umjetnine od recikliranih proizvoda. Ranije je surađivala s Adidasom, još jednim brendom koji se povukao iz Rusije. Proizvodila je privjeske za ključeve i ogrlice za njihove radionice održivosti u Moskvi.
Todaeva i Che ističu da su nakon povlačenja zapadnih brendova iz Rusije njihova poduzeća izgubila između 90% i 95% svog mjesečnog prihoda. “Osjećam se jako loše zbog mojih prijatelja i mog tima koji su me toliko podržavali u ovom poslu, a sad nemamo ništa”, ističe Todaeva.
Diana Akmadišina sportska je trenerica koja bila ambasadorica Adidasa u Rusiji, a kako kaže sad su sva fotografiranja i drugi projekti stavljeni na čekanje. Tvrdi da su joj predstavnici nekih tvrtki s kojima radi privatno iskazali podršku i poručili da “narod Rusije nije odgovoran za ovu tužnu situaciju”.
Adidas je poručio da osuđuje nasilje te je do daljnjeg obustavio rad svojih trgovina i online prodaje u Rusiji. Prema podacima koje je Insider dobio od Marketing Huba, brendovi su u suradnju s influencerima ulagali 250 milijuna dolara. Zbog invazije ta će brojka značajno pasti.
“Neki brendovi ne žele surađivati s influencerima i vlasnicima tvrtki koji ne mogu pristupiti Instagramu”, rekao je Sergej Gandiv, izvršni direktor Proekte, ruske marketinške agencije koja surađuje s više od 1200 influencera.
Gandiv je za Insider rekao da se, prije invazije, 70 posto rada njegove kompanije odnosilo na suradnju sa zapadnim brendovima, poput Prade i Lega. Svi su se povukli u međuvremenu iz Rusije, a Proekta je izgubila 75 posto svojih prihoda.
Djanan Kasumović, voditelj rasta u Influencer Marketing Hubu, ističe da čak i ako invazija završi, zapadne kompanije se neće odmah vratiti.
“Dupli udarac, gubitka robnih ugovora i isključenja s Instagrama bili su razorni za influencere u zemlji. Ne mogu se sjetiti industrije u Rusiji koja će pretrpjeti veći udarac od industrije influencera, jer prekidate distribuciju. Kad prekinete distribuciju, nema posla za influencere”, kaže on.