U razdoblju pandemije koronavirusa došlo je do ekspanzije online kanala prodaje te je zabilježen porast vrijednosti prometa od 312 posto, podatci su prvog i najvećeg istraživanju internetske prodaje u BiH, a koje je uradila eCommerc asocijacija u BiH.
Iz ovoga udruženja, koje je osnovano s ciljem da unaprijedi standarde e-commerce industrije u BiH, naglašavaju kako rast prometa online prodaje u našoj zemlji za 2022. godinu iznosi 57 posto u odnosu na 2021. godinu, a broj transakcija za isto razdoblje porastao je za 62 posto.
Građani koji kupuju online uglavnom su osobe između 26 i 45 godina, no zavidnu razinu znanja o sigurnoj upotrebi interneta, pokazala je mlađa populacija između 21 i 25 godina.
Izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH Belma Agić u razgovoru za Fenu kaže kako u odnosu na druge zemlje u regiji i Europi, u BiH postoji još prostora za razvoj i unapređenje e-trgovine, što oni gledaju kao priliku za daljnji napredak.
Online plaćanja postala sastavni dio financijske kulture bh. građana
U 2020. eCommerce sektor u BiH bilježio je značajan rast u prodaji online proizvoda i usluga, što je posljedica pandemije covid-19 i promjene navika potrošača, a taj trend je nastavljen u 2021. i u 2022. godini.
“Naši trgovci brzo su se prilagođavali novonastalim okolnostima, te je lansirano niz aplikacija i servisa za dostavu i isporuku, kao i ‘online only’ poduzetništava koji bilježe značajan rast. Trend rasta prometa u eCommerceu potvrdio je da su online plaćanja postala sastavni dio financijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima stabilan rast i u budućnosti”, ocijenila je izvršna direktorica Asocijacije eCommerc u BiH.
Ono na čemu domaći zakonodavci moraju poraditi u budućnosti je zakonski okvir koji tretira ovaj oblik ekonomije.
“Iako trenutno ne posjedujemo adekvatnu legislativu i zakone koji reguliraju online trgovinu, BiH ima veliki broj aktivnih online trgovina, čiji vlasnici su u želji da prošire svoje ciljano tržište, aktivirali online kanal prodaje” naglašava Agić.
Što se tiče tehnoloških rješenja koja se koriste u našoj zemlji tu, po njezinoj ocjeni, stojimo rame uz rame sa svjetskim standardima.
Rješenja za online naplatu koja se koriste širom regije i Europe, jednako se učinkovito koriste i kod nas.
Većina građani ima pozitivna iskustva s online kupovinom
Da su kupci uglavnom zadovoljni ovakvim (online) načinom kupovine, pokazuju i rezultati istraživanja Asocijacije eCommerca u kojima je čak 92 posto ispitanika odgovorilo negativno na pitanje jesu li ikada imali iskustvo s otuđenjem podataka u online trgovinama.
Istraživanja također pokazuju da 78 posto ispitanika koristi mobilne telefone za online kupovinu, a većina njih preferira domaće web prodavaonice (64 posto).