N24MagazinZanimljivostiCijene goriva idu iznad 2,5 KM, zabrinutost i zbog ostalih poskupljenja

N24

Cijene goriva idu iznad 2,5 KM, zabrinutost i zbog ostalih poskupljenja

PODIJELITE ČLANAK
Razlog poskupljenja goriva u BiH su veće cijene sirove nafte na svjetskoj burzi, koje imaju tendenciju rasta.

Kad poskupi za 5 feninga, nekako je lakše podnijeti, no kad napravi preskok pa poskupi odmah za 10 feninga, onda mi se to ne sviđa, kaže za Večernji list prijevoznik s kojim komentiraju poskupljenje goriva čija je cijena preko noći skočila iznad 2,51 KM, ovisno o crpki, ali čini se da je na većini crpki probijena neka granica od dvije i pol marke.

Iz Grupacije za promet naftom i naftnim prerađevinama u RS-u kažu kako je razlog poskupljenja goriva poskupljenje sirove nafte na svjetskoj burzi te da sirova nafta i dalje ima tendenciju rasta. A u svijetu je toliko aktivnosti da je teško očekivati stabilizaciju.

Robusni američki gospodarski podaci nastavljaju jačati izglede za američko gospodarstvo i potražnju za naftom, dodatno podržani većim smanjenjem zaliha sirove nafte od očekivanoga. Nakon dugotrajnog trgovanja u uskom rasponu od listopada prošle godine pritisci na prodaju možda su za sada iscrpljeni, utirući put skromnom oporavku, kazao je Jun Rong, analitičar koji prati situaciju.

Vandana Hari, koja više od dva desetljeća analizira globalno energetsko tržište, također se osvrnula na situaciju.

Hladne fronte u SAD-u i Europi povećavaju cijene sirove nafte, uz određenu zabrinutost zbog gubitka iranskih barela ako Trumpova administracija pooštri sankcije. Unatoč tome, sirova nafta izgleda prekupljeno. To bi moglo dovesti do gubitka profita, iako bi za to mogao biti potreban podsjetnik na globalne ekonomske vjetrove,komentirala je za Bloomberg.

Treba li podsjećati da i dalje traje rat u Ukrajini, da se pripremaju nove sankcije za Rusiju, da je ugrožena i Naftna industrija Srbije (NIS) koja ima više od 40 benzinskih crpki i u BiH s obzirom na to da upravlja crpkama Gazprom i NIS Petrol. NIS je od 2009. u vlasništvu Rusa, s Gazprom Neftom koji je kontrolirao 56 posto dionica do uvođenja sankcija EU 2022. Tada je 6,1 posto dionica preuzeo Gazprom, na koji sankcije nisu primijenjene, ali novonastalom situacijom sve se mijenja.

Analitičar ekonomske politike, koji je želio ostati anoniman, kaže da ovakva poskupljenja imaju dalekosežne posljedice koje se osjećaju u svakom aspektu gospodarstva i svakodnevnog života potrošača. – Kada cijena goriva poraste, to nije izoliran događaj koji pogađa samo vozače. Naprotiv, riječ je o lančanoj reakciji koja izaziva poskupljenje svih roba i usluga koje ovise o transportu i energentima.

PODIJELITE ČLANAK
spot_img

NAJNOVIJE

Pročitajte još