Zima je kao godišnje doba najškodljivija za automobile i najviše ih stavlja na kušnju. Svejedno bili vlasnicima novijih ili starijih modela automobila, u svakom slučaju je dobro napraviti neke provjere prije nego li se pojave problemi zbog zime. Pritom redovito održavanje automobila smanjuje šanse za nepredviđenim okolnostima, pa ipak svejedno, za “sibirske” uvjete na cesti svakako je dobro imati na umu ove savjete kako biste šanse da nećete ujutro pokrenuti automobil svedete na najmanju moguću mjeru.
Ako automobil neće upaliti iz prve, ne forsirajte
Hladnoća utječe i na akumulator, kojeg ne treba forsirati. Već oko nule akumulator, naime, počinje gubiti kapacitet i za četvrtinu nego li za ljetnih mjeseci, dok se kod ekstremno niskih temperatura njegov kapacitet može i prepoloviti. Ako vaš automobil neće upaliti iz prve, nakon otprilike 3 do 5 sekundi prekinite kontakt. Dajte vašem automobilu nekoliko sekundi da se akumilator oporavi, kako bi mogla ponovno dati punu snagu, a zatim pokušajte ponovno.
Ne žurite nakon paljenja motora
Paljenje motora automobila jedan je od najkritičnijih trenutaka za njegov rad tijekom najhladnijeg doba godine. Nemojte žuriti i pustite da se cijeli sustav zagrije. Pokrenite motor i pustite ga da radi nekoliko sekundi kako bi se temperatura ulja u karteru povisila i na taj način ulje rasporedilo po ostalim elementima motora i tako ih dobro podmazala.
Ulijte kvalitetno sredstvo za pranje stakala i po potrebi zamijenite metlice brisača
Važan faktor sigurnosti zimi: zbog slabe ili neadekvatna preglednost kroz vjetrobran, posebice u otežanim vremenski uvjetima u vožnji ili po noći, ne dozvolite da vam prisjedne vožnja zbog neke nenadane situacije. Većina sredstava za pranje stakla kvalitetno peru bez smrzavanja i do minus 30 stupnjeva i na tome ne treba štedjeti, a na umu treba imati da velika hladnoća zraka i moguće padaline kod manje kvalitetnih sredstava za pranje kod miješanja s pahuljama snijega ili vodom s prometnice mogu stvoriti film na vjetrobranu koji smeta vidljivosti.
Međutim, ni najbolje sredstvo za pranje nema nikakvog smisla ako imate potrošene metlice brisača i zato, ako niste već ranije, sada u zimskim uvjetima svakako ih zamijenite novima. Taj trošak nije osobito visok, a doprinos sigurnosti je golem. S novim metlicama nestat će karakteristični “risevi” i neočišćena mjesta na vjetrobranu koja se zalede u vožnji.
Zaštite automobil dok ga ne koristite
Idealno bi bilo parkirati ga u zatvorenom prostoru, no, ako to nije opcija, preporučljivo je potražiti mjesta gdje će vozilo biti zaštićenije od vjetra i vremenskih nepogoda kako bi se zajamčila, koliko je to moguće, bolja temperatura.
Provjerite rashladnu tekućinu
Svakako provjerite gustoću rashladne tekućine i njezinu otpornost na niske temperature jer zima je glavni razlog zašto u rashladni sustav stavljamo upravo antifriz, a ne destiliranu vodu. On zimi učinkovito sprječava zamrzavanje rashladnog sustava, a bilo bi dobro da tijekom godine niste dodavali destiliranu ili običnu vodu (ljeti primjerice).
Tada će temperatura na kojoj će se vaš sustav zamrznuti vjerojatno mnogo bliža nuli negoli minus 30. Manjak antifriza pak može dovesti do smrzavanja tekućine u bloku motora što može prouzročiti havariju zbog pucanja. Isto tako, poželjno je zamijeniti antifriz nakon tri godine jer gubi svojstva. Ako ste pak nedavno kupili rabljeni automobil i niste sigurni kad je vršena zadnja izmjena i ima li vode u sustavu poželjno bi bilo provjeriti stanje antifriza u bilo kojem servisu pomoću posebnih uređaja.
Napunjen akumulator – jamstvo da će se motor pokrenuti
Stariji od četiri godine, ili akumulator smanjenog kapaciteta najčešći su razloga zašto kod velikih hladnoća ne možete pokrenuti motor automobila. Osobito je to izraženo pri prvom valu vrlo niskih temperatura kakve su upravo pred nama. Već oko nule akumulator, naime, počinje gubiti kapacitet i za četvrtinu nego li za ljetnih mjeseci, dok se kod ekstremno niskih temperatura njegov kapacitet može i prepoloviti. Zato je u cijelosti napunjen akumulator (barem 12,5 volti) jamac da problema s jutarnjim paljenjem neće biti, a ako je manji od 11 volti – kupite novi i nemate brige, jer će najbolje podnositi pojačano trošenje za zimskih mjeseci kad treba napajati brojne potrošače – ventilacije, svjetala, rada brisača, sustava odmrzavanja stakala.
Zimske gume kao faktor sigurnosti
Premda zakone ne propisuje obavezne zimske gume u zimskim mjesecima s alternativom ljetnih guma s najmanje 4 milimetra profila s lancima u otežanim zimskim uvjetima, ako ste u mogućnosti svakako odaberite zimske gume. One, naime bitno bolje prianjanju na kolnik, bilo suh, ali vrlo hladan, mokar ili prekriven snijegom od ljetnih, a i komotnije je nastaviti voziti nego postavljati lance. Ipak, treba imati na umu da potrošene zimske gume valja zamijeniti na vrijeme, baš kao i malo korištene zimske gume starijeg DOT-a koje na oko izgledaju odlično, ali su već toliko “tvrde” da vožnja na njima može predstavljati pravu opasnost.