Na 31. sjednici Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine zastupnici će u četvrtak, po hitnom postupku, glasati o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH.
Prijedlog, koji su uputili zastupnici SDP-a Saša Magazinović i Jasmin Imamović, donosi niz novina radi povećanja sigurnosti u prometu. Jedna od ključnih je zakonsko definiranje pojma „obijesna vožnja“, koja podrazumijeva grubo kršenje pravila i ozbiljno ugrožavanje drugih sudionika. Tu spada višestruko prolazak kroz crveno svjetlo, prekoračenje brzine za više od 40 km/h u naselju ili 60 km/h izvan naselja, preticanje preko pune linije, vožnja s više od 1,5 promila alkohola ili pod utjecajem droga.
Za ovakve prekršaje predviđene su kazne od 2.000 do 3.000 KM, zabrana upravljanja vozilom na šest mjeseci i kazneni bodovi. Ako „obijesna vožnja“ izazove nesreću, kazne rastu do 5.000 KM, uz devetomjesečnu zabranu vožnje i četiri kaznena boda, a u posebnim slučajevima i trajno oduzimanje vozila.
Saša Magazinović za Fenu kaže da „svakodnevno čitamo novinske naslove u kojima su izgubljeni životi u prometu i nesrećama, vrlo često je uzrok bahata vožnja“. Naglašava da je zakon „alat policiji da potencijalne ubojice za volanom sklonimo s ceste“.
Prijedlog također sprečava izbjegavanje testiranja na droge, što je postalo česta praksa. „U Sarajevu je policija tijekom prvih šest mjeseci ove godine tražila od 356 vozača da budu podvrgnuti narko testu… 336 je odbilo testiranje“, ističe Magazinović. Prema novim odredbama, odbijanje testa nosi kaznu od 1.000 KM, mogućnost privođenja i zadržavanja do 12 sati, uz privremeno oduzimanje dozvole.
Ministar unutarnjih poslova KS Admir Katica potvrđuje problem, navodeći da „od 356 vozača za koje je postojala sumnja da su pod utjecajem droga, njih 336 je odbilo testiranje“. Dodaje da su nove izmjene nužne jer sadašnje kazne nisu dovoljne da spriječe ovakva ponašanja.
Nove kazne predviđene su i za korištenje mobitela tijekom vožnje, nevezivanje sigurnosnog pojasa i upotrebu uređaja za ometanje radara – od 200 do 400 KM, a u slučaju nesreće i do 2.000 KM, uz zabranu vožnje i kaznene bodove.
Struka podržava izmjene. Adnan Omerhodžić s Prometnog fakulteta UNSA ističe da „uvođenjem strožih sankcija može se očekivati preventivni učinak i veća disciplina kod vozača“.
Ako oba doma Parlamentarne skupštine BiH usvoje zakon, on će stupiti na snagu osam dana nakon objave u Službenom listu BiH.
foto: bosnainfo.ba