spot_img
spot_img
N24MagazinZanimljivostiZdravstvene dobrobiti šparoga

N24-ZANIMLJIVOSTI

Zdravstvene dobrobiti šparoga

PODIJELITE ČLANAK

Donosimo odlomak iz knjige “Najzdravije namirnice svijeta”, Georgea Mateljana u kojem ćete saznati puno toga o šparogama. Pročitajte zašto bi one trebale biti sastavni dio vaše zdrave prehrane, a iz “korak po korak” recepta naučite ih pripremati na najzdraviji i najukusniji način.

Šparoge su zbog svojega okusa i ljekovitih svojstava cijenjene još u razdoblju starog Rima kad su čitave flote brodova odlazile u prikupljanje šparoga za careve. Možda se upravo zbog toga šparoge ponekad zovu ”carsko povrće”. Danas u ovom vitkom, mesnatom povrću možemo uživati bez posezanja za carskim zalihama.

Budući da je pravilna priprema vrlo važna kako bi se iz šparoga izvukao najbolji okus i nutritivna vrijednost, želim s vama podijeliti svoju tajnu kuhanja al dente šparoga koristeći metodu ”najzdravijeg načina kuhanja”. Za samo pet minuta moći ćete pojačati okus šparoga i izvući maksimalnu nutritivnu vrijednost.

Zašto bi šparoge trebale biti dio prehrane

Šparoge su poznate kao izvrstan izvor folne kiseline, vitamina B skupine, esencijalnog za pravilnu diobu stanica i sintezu DNA te bitnog za zdravlje kardiovaskularnog sustava. Šparoge su također izvor blagotvornih fitonutrijenata za zdravlje, poput beta-karotena, luteina i zeaksantina koji mogu djelovati kao snažni antioksidansi i štititi stanice od oksidativnih oštećenja koja nastaju zbog djelovanja slobodnih radikala.

Budući da su bogate nutrijentima, a siromašne kalorijama – jedna šalica kuhanih šparoga osigurava svega 43 kalorije, šparoge je poželjno uvrstiti u  ”najzdraviji način prehrane”.

Zdravstvene vrijednosti šparoga

  • Poboljšavaju zdravlje probavnog sustava

Šparoge sadržavaju posebnu vrstu ugljikohidrata – inulin. Inulin ne možemo probaviti, ali ga razgrađuju bakterije debelog crijeva koje pozitivno djeluju na naše zdravlje. Kad naša prehrana sadržava dovoljne količine inulina, rast i aktivnost ovih prijateljskih bakterija raste. A kada je populacija ovih za zdravlje blagotvornih bakterija brojna, mnogo je teže neprijateljskim bakterijama živjeti u našem probavnom sustavu. Šparoge su također dobar izvor prehrambenih vlakana koja potiču rad probavnog sustava i mogu pomoći u zaštiti od raka kolona.

  • Prirodna diuretička svojstva

Šparoge su vrlo dobar izvor kalija i relativno siromašne natrijem. Njihov nutritivni profil, u kombinaciji s aminokiselinama koje sadržavaju, čini šparoge snažnim diuretikom. U povijesti su se šparoge koristile za rješavanje problema s oticanjem, uključujući artritis i reumatizam, te za sprečavanje zadržavanja vode uzrokovanog PMS-om.

  • Poboljšavaju zdravlje srca

Šparoge su izvanredan izvor folne kiseline i vrlo dobar izvor vitamina B6, nutrijenata koji su zbog utjecaja na razinu homocisteina bitni za zdravlje kardiovaskularnog sustava. Kad su razine ovih B vitamina niske, razina homocisteina u krvi raste – ovo stanje značajno povećava rizik od bolesti srca. Homocistein potiče aterosklerozu smanjujući integritet krvnih žila te ometajući stvaranje kolagena. Rast razine homocisteina uočen je kod približno 20-40 posto osoba koje boluju od srčanih bolesti. Utvrđeno je da je konzumacija 400 mcg folne kiseline dnevno može smanjiti broj srčanih udara za 10 posto. Šparoge su bogate i ostalim nutrijentima blagotvornim za zdravlje srca, uključujući prehrambena vlakna, kalij, magnezij i kalcij.

  • Poboljšavaju zdravlje fetusa

Razmišljate li o trudnoći ili ste u ranom stadiju trudnoće, morat ćete razmisliti o tome da šparoge postanu čest prilog vašim obrocima. Šparoge sadržavaju folnu kiselinu – esencijalnu kiselinu za sintezu DNA. Bez folne kiseline, stanice živčanog sustava fetusa ne dijele se pravilno. Neadekvatan unos folne kiseline tijekom trudnoće povezan je s nekoliko porođajnih oštećenja kao što je oštećenje živčane cijevi , spina bifida. Unatoč činjenici da je folna kiselina dostupna u velikom broju namirnica (njezino ime potječe od latinske riječi folium, što znači lišće, jer je nađena u zelenom lisnatom povrću), manjak folne kiseline je najčešći manjak nekog vitamina u svijetu.

  • Poboljšavaju zdravlje kostiju

Šparoge su također bogate nutrijentima koji imaju blagotvorno djelovanje na zdravlje kosti. Izvanredan su izvor vitamina K i dobar izvor kalcija i magnezija. Vitamin K aktivira osteokalcin, odgovoran za integraciju kalcija u kostima, te je bitan u osiguravanju pravilne koagulacije krvi.

  • Potiču stvaranje energije

Šparoge su vrlo dobar izvor mangana, minerala u tragovima koji je esencijalan kofaktor superoksid dismutaze, enzima koji oboružava slobodne radikale stvorene unutar mitohondrija, te omogućuje neometan proces stvaranja energije. Šparoge su također dobar izvor tiamina, riboflavina i niacina, tri vitamina B skupine, esencijalnih za pretvorbu proteina, masti i ugljikohidrata u energiju. Šparoge su vrlo dobar izvor fosfora, esencijalne komponente ATP-a, goriva koje stanice koriste za energiju. Također su dobar izvor željeza, ključnog elementa hemoglobina, proteina koji omogućuje prijenos kisika u krvi.

  • Poboljšavaju optimalan antioksidativni status

Šparoge su izvanredan izvor vitamina C i vitamina A (kroz koncentraciju karotenoida) te dobar izvor cinka i selena. Ovi nutrijenti osiguravaju optimalno zdravlje svojom snažnom antioksidativnom aktivnosti kojom štite stanice od oksidativnih oštećenja slobodnim radikalima. Nekontrolirana aktivnost slobodnih radikala povezana je s povećanim rizikom od kroničnih bolesti, uključujući kardiovaskularne bolesti, artritis i određene oblike raka.

  • Dodatne zdravstvene prednosti šparoga

Šparoge su također koncentriran izvor ostalih nutrijenata koji blagotvorno djeluju na zdravlje. Ovi nutrijenti uključuju proteine koji grade mišiće, bakar koji je hvatač slobodnih radikala te triptofan odgovoran za zdrav san. Budući da jedna šalica šparoga osigurava svega 43 kalorije, idealna su namirnica za kontrolu tjelesne mase.

 

PODIJELITE ČLANAK

NAJNOVIJE

spot_img
Pročitajte još
spot_img
spot_img