N24VijestiBiHPolovni automobili uskoro jeftiniji u BiH -  EU uvodi strože tehničke propise

N24 BiH

Polovni automobili uskoro jeftiniji u BiH –  EU uvodi strože tehničke propise

PODIJELITE ČLANAK

Polovni automobili uskoro jeftiniji u BiH –  EU uvodi strože tehničke propise

 

Europska unija planira uvesti strože tehničke propise koji će se posebno odnositi na starija vozila, osobito dizelska vozila bez DPF filtera (filtera čestica). Ova inicijativa, prema riječima dužnosnika iz EU, ima za cilj smanjenje prometnih nesreća i zagađenja zraka, a mogla bi značajno utjecati na tržište polovnih vozila u Bosni i Hercegovini.

 

Nove mjere predviđaju pojačane tehničke preglede, uz poseban fokus na vozila bez ugrađenih DPF filtera. Budući da zamjena ovih filtera može koštati i do 2.500 eura, mnogi vlasnici starijih dizelaša odlučuju se na alternativna rješenja – čišćenje, probijanje ili čak potpuno uklanjanje filtera, čime dodatno narušavaju ekološke standarde.

 

Masovno premještanje vozila na Balkan?

 

Ako ove mjere stupe na snagu, milijuni vlasnika diljem EU mogli bi biti prisiljeni na skupe popravke ili prodaju svojih automobila. Očekuje se da će velik broj tih vozila završiti na tržištima istočne Europe, uključujući i BiH. Time bi se, upozoravaju stručnjaci, problem zagađenja samo geografski premjestio, umjesto da se sustavno riješi.

 

Potencijalno prezasićenje tržišta moglo bi rezultirati padom cijena polovnih automobila u Bosni i Hercegovini. Ipak, stručnjaci ističu da značajniji pad cijena nije izvjestan, budući da će trgovci vjerojatno pokušati zadržati postojeće marže koliko god budu mogli.

 

Tržište polovnih vozila dominira u BiH

 

Miro Sesar, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH, naglašava da tržište u BiH i dalje snažno ovisi o polovnim automobilima. Tijekom 2024. godine uvezeno je oko 78.000 polovnih vozila, nasuprot tek 12.000 novih, što jasno pokazuje neravnotežu.

 

„EU kontinuirano pooštrava pravila vezana za ekološke i sigurnosne standarde, posebno s uvođenjem Euro 6 norme. Ona je povećala troškove proizvodnje novih automobila, ali i takse za registraciju vozila s većom emisijom CO2. Kod nas se emisija CO2 još uvijek ne uzima u obzir pri registraciji, što ukazuje na ozbiljan raskorak s europskom regulativom“, izjavio je Sesar.

 

BiH kao odredište za europski “automobilski otpad”?

 

Ekonomist Igor Gavran upozorava da BiH već sada funkcionira kao svojevrsno odlagalište polovnih vozila iz EU. Iako se može očekivati sniženje cijena, ono će, prema njegovim riječima, biti ograničeno i vjerojatno privremeno. Dugoročno, Gavran ističe kako bi i BiH trebala težiti prelasku na električna i napredna hibridna vozila, uz uvođenje jasnih i strogih standarda za uvoz.

 

„Moramo osigurati da se u zemlju ne može uvesti bilo kakvo vozilo. Zagađenje je ozbiljan problem i potrebni su konkretni poticaji za ekološki prihvatljiva vozila. Ne smijemo čekati da nas preplave zastarjela vozila iz EU“, zaključuje Gavran.

 

Stroži tehnički propisi u EU mogli bi djelomično sniziti cijene polovnih vozila u BiH, ali i dodatno opteretiti okoliš i domaće tržište. Dugoročno rješenje leži u postavljanju viših uvoznih standarda i poticanju prijelaza na čišće tehnologije mobilnosti.

PODIJELITE ČLANAK
spot_img
spot_img

NAJNOVIJE

NAJČITANIJE

Pročitajte još